Meidän piti lukea Visualistin Työkalupakki ja selittää sen avulla myymäläsuunnittelun perus asiat.
Myymälän mielikuva eli imago on hyvin tärkeä myynnin kannalta. Myymälät kilpailevat keskenään joten kaupan imago kannattaa olla erottuva. Imagoa luo mm. Myymälän sisäänkäynti, näyteikkuna, värimaailma, layout sekä viestintä ja nettisivut. Kaikissa elementeissä on oltava yhteensopiva ilme, koska muuten myymälän imago on sekava. Myymälässä on hyvä käyttää erilaista väri teemaa sekä hyödyntää ääniä ja hajuja.
Esillepano on hyvin tärkeä myynnissä ja siksi se pitää miettiä tarkoin. Esillepanossa tarvitaan oikeat värit sekä mielenkiintoinen asettelu. Hyllyissä värit laitetaan aina pystyasentoon jotta kaikki värit ovat saman arvoisia. Vaatekaupoissa laitetaan kolmio muodostelmaan esim. ylähyllyllä on punainen, musta, punainen ja alahyllyllä on musta, punainen, musta. Ykköspöydillä kannattaa käyttää ryhdikästä ja selkeää lajittelua, vaikka olisikin houkuttelevaa laittaa niitä vinoon ja niin edelleen. Onnistunut esillepano luo myymälälle positiivista imagoa sekä lisää myyntiä.
Näyteikkuna kiinnittää asiakkaan huomion ja lisää sitä kautta myyntiä. Ikkunalla on 1-3 sekuntia aikaa kiinnittää asiakkaan huomio, joten se kannattaa olla hyvin mietitty. Näyteikkuna-asettelussa voidaan käyttää erilaisia muotoja esim. kolmio asettelu, missä tavarat laitetaan pyramidi muodostelmaan. On myös olemassa symmetrinen ja epämääräinen asettelu. Symmetrisessä molemmat puolet ovat tasaisia. Epämääräisessä yleensä painotutaan ikkunan toiselle puolelle. Tyhjän tilan käyttäminen on myös tärkeää osata ikkunoitten asettelussa. Tyhjää tilaa kannattaa jättään, että tuotteet tulevat paremmin esille. Symmetrisessä molemmille puolille tulee saman verran tyhjää tilaa. Epämääräisessä kannattaa jättää toiselle puolelle enemmän tilaa kuin toiselle. Värit pitää olla harkittuja sekä mahdollisimman vähän eri sävyjä (max 3) Ikkuna kannattaa olla hillitty jottei esineet huku sinne ja sitä kannattaa varoa erityisesti pienten esineiden kanssa.
Sisäänkäynti on myös tärkeää pitää hyvän näköisenä. Sisäänkäynti kannattaa olla imagon näköinen ja siisti. Ovi on myös hyvä pitää auki, jotta asiakkaitten on helppo astua sisään.
Luettuani kirjan loppuun ja päästyäni viimeiselle aukeamalle, tuli vastaan lause joka mielestäni kaikkien pitäisi muistaa.
Näyteikkuna kiinnittää asiakkaan huomion ja lisää sitä kautta myyntiä. Ikkunalla on 1-3 sekuntia aikaa kiinnittää asiakkaan huomio, joten se kannattaa olla hyvin mietitty. Näyteikkuna-asettelussa voidaan käyttää erilaisia muotoja esim. kolmio asettelu, missä tavarat laitetaan pyramidi muodostelmaan. On myös olemassa symmetrinen ja epämääräinen asettelu. Symmetrisessä molemmat puolet ovat tasaisia. Epämääräisessä yleensä painotutaan ikkunan toiselle puolelle. Tyhjän tilan käyttäminen on myös tärkeää osata ikkunoitten asettelussa. Tyhjää tilaa kannattaa jättään, että tuotteet tulevat paremmin esille. Symmetrisessä molemmille puolille tulee saman verran tyhjää tilaa. Epämääräisessä kannattaa jättää toiselle puolelle enemmän tilaa kuin toiselle. Värit pitää olla harkittuja sekä mahdollisimman vähän eri sävyjä (max 3) Ikkuna kannattaa olla hillitty jottei esineet huku sinne ja sitä kannattaa varoa erityisesti pienten esineiden kanssa.
Sisäänkäynti on myös tärkeää pitää hyvän näköisenä. Sisäänkäynti kannattaa olla imagon näköinen ja siisti. Ovi on myös hyvä pitää auki, jotta asiakkaitten on helppo astua sisään.
Luettuani kirjan loppuun ja päästyäni viimeiselle aukeamalle, tuli vastaan lause joka mielestäni kaikkien pitäisi muistaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti