keskiviikko 20. tammikuuta 2016

Myymäläsuunnittelu: Layoutit ja Asiakaskierto

Meille annettiin tehtäväksi miettiä mitä on myymäläsuunnittelu ja mitä se sisältää ja tarvitsee. Tässä postauksessa kerron vähän layouteista ja asiakaskierrosta.

LAYOUTIT


Free flow layout - Vapaa sijoittelu

Kyseinen sijoittelu on yksinkertaisin sijoittelu. Asettelu on suurimmaksi osiksi vapaata ja hyllyt laitetaan yksinkertaisesti aihepiirin tai teeman mukaan. Sijoittelun tarkoituksena on saada asiakkaat kiertämään mahdollisimman monessa paikassa. niitä yleensä käytetään pienissä vaatekaupoissa.


Grid layout - Ruudukko sijoittelu

Sijoittelussa on nimensä mukaan ruudukkomainen asettelu, jossa hyllyt on aseteltu suoraan ja asianmukaiseen linjaan. Sen tarkoituksena on helpottaa tuotteen löytämistä. niitä käytetään yleensä pienissä ruokakaupoissa sekä apteekeissa.


Loop layout - Silmukka sijoittelu

Asettelu muodostaa silmukan kaupan ympäri ja pakottaa asiakkaan kiertämään koko myymälän ympäri. Sijoittelu on tehokas tapa saada ihmiset tekemään heräteostoksia.

 Spine layout - Selkäranka sijoittelu

 Selkäranka sijoittelussa on aina pääkäytävä eli kaupan selkäranka. Sijoittelu on siitä huono että ihmiset ostavat enimmäkseen tarpeen mukaan. Sitä käytetään enimmäkseen suurissa tavarataloissa

 Herringbone layout - Kalanruoto sijoittelu

Asettelussa hyllyt laitetaan vinoon kalanruotokuvion mukaan. Asettelua käytetään mm. pikku kaupoissa.

ASIAKASKIERTO

Eri myymäläsijoitteluissa on myös oma asiakaskiertonsa josta on kyse puhtaasta psykologiasta. Asiakkaat yleensä kiertävät selkeitä reittejä pitkin, joten kannattaa pitää niitä mahdollisimman suorana ja siistinä. Sivukäytävät kannattaa erottaa esim. leveydellä sekä vaikka erilaisella lattialla Pääkäytävät ovat yleensä 1,5-1,8 metriä leveitä ja sivukäytävät ovat 1,2-1,4 mertiä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti