keskiviikko 18. marraskuuta 2015

Työsanastoa

Töissä tulee kaikkea kivaa opittavaa kuten uusia sanoja ja asioita. Jotkut vähän tutumpia ja jotkut aivan uusia mutta kuitenkin tärkeitä muistaa työpaikalla. Tässä jonkin verran lyhyesti selitettyjä sanoja;

Sesonki alue:
Sesonki-alue on paikka missä myydään ajankohtaisia sesonki tuotteita ja löytyy yleensä Kaupan sisäänkäyynin lähellä.

Massa-alue:
Massa-alueet ovat isoja lavoja jotka sijaitsevat yleensä keskellä kauppaa ja pääkäytävällä. Niihin lastataan tuotteita jotka ovat ajankohtaisia joko alennusmyynnin takia tai ihan vaan kauden takia.

Hotspot:
Sama kuin massa-alue mutta sijaitsee hyllyjen joukossa ja on selkeästi erottuva esim. suurilla A2:n kokoisilla hinta- ja tarjouslapuilla.

Moduulit:
Hyllyryhmiä jotka ovat allekkain ja usein sisältävät samoja tai samankaltaisija tuotteita.

Etuveto:
Asiakkaat ottavat tavaroita hyllyltä jättäen niihin koloja ja niitä korjataan etuvedoin joka takoittaa tuotteiden tuominen hyllyn etuosaan jotta asiakkaa yltävät niihin paremmin sekä saadaan hyllyt näyttämään täydeltä.

Hälytuote:
Jotkut tuotteet ovat arvokkaita ja ovat sen takia varkauden kohteita, joten niihin kuuluu laittaa hälyt hävikin ehkäisemiseksi. Niitä ovat mm. 'Spider', kotelo ja erilaiset hälytarrat.

Hävikki:
Ovat tuotteita jotka ovat joko hajonneet, pilalle mennet tai lähteneet kävelemään varkaan mukana. Niitä yritetään ennaltaehkäistä erilaisilla varatoimilla, kuten hälytyksillä, hyllyttämällä uudet taakse tai laittamalla vain yksi tuote hyllyyn ja loput varastoon.

Investointi:
laitetaan tuotteet varastoon esim. silloin jos ne eivät ole enää ajankohtaisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti