maanantai 23. marraskuuta 2015

Tapahtumamarkkinointi

Markkinointi on sitä, kun ilmoitetaan ihmisille että tämmöinen tuote, tarjous, kauppa tai tapahtuma on olemassa. Markkinoinnilla yritetään saada ihmiset kiinnostumaan.

Tapahtumaa voi markkinoida eri tavalla, kuten lehtimainoksilla, TV-mainoksilla, julisteilla ja jopa sissi-mainonnalla.

Lehtimainonnassa mainostetaan samonalehdissä ja aikakauslehdissä. Mainokset on yleensä erotettu erilliselle sivulle joka on joko ensimmäinen sivu tai viimeinen sivu. Mainoksia saattaa olla joskus missä tahansä lehdessä. Tapahtumasta voi tehdä myös ihan normaalin jutun lehteen.

TV-mainonnassa esitetään pieniä videopätkiä sarjojen ja elokuvien välillä. Mainokset on yleensä suunniteltu ohjelman mukaisen kohderyhmän perusteella. Esimerkiksi lasten ohjelmien aikana mainostetaan lasten leluja.

Julisteita levitetään ympäri aluetta jota tapahtuma koskee. Julisteita voidaan myös levittää rakennuksiin missä yleensä oleskelee paljon kohderyhmää.

Sissi-markkinoinnilla luodaan esitapahtuma, tehdään jotain semmoista erikoista jota normaali ihminen ei tekisi (mutta ei kuitenkaan vahinkoa tuottavaa) joka pääsee sanomalehden kanteen ja samalla mainostetaan tapahtumaa. Esimerkkinä toimii tuhat pahvista Nicki Minaj -figuuria helsingin tuomiokirkon portailla, jolla mainostettiin hänen konserttia.

Sosiaalinen media on myös hyvä markkinointipaikka sillä suurin osa ihmisistä tykkää viettää aikaa siellä. Nettisivut tarjoavat erilaisia mainospaikkoja, jotka näkyvät koko Suomessa tai jopa maailman laajuisesti.

Mainostaminen ei ole kuitenkaan ilmaista. Olkoot se vaikka perus mainos paikka josta peritään maksua tai sitten paperit joihin tulostetaan julisteita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti