tiistai 23. joulukuuta 2014

Kohti parempaa asiakaspalvelua

Asiakaspalvelu on sitä kun vedetään tuotteet kassalla, sanotaan hinta ja rahastetaan, vastataan asiakkaan kysymykseen olkoon ne kuinka tyhmiä kysymyksiä tahansa, mutta asiakaspalvelu ei ole pelkästään tätä; vaan siihen kuuluu paljon muutakin, kuten esim. kohteliaisuus ja perus hygieenia.

kohteliaisuuteen kuuluu asiakkaan tervehtiminen ja ihan ylipätään huomaaminen. Ethän itsekkään tykkä siitä jos myyjä ei muodosta edes katsekontaktia. jotkut asiakkaa voivat jopa miettiä että vika on itsessään ja sitten ei uskalla enää kulkea julkisilla paikoilla ja se sitten tarkoittaa että on yksi asiakas vähemmän. Mutta se on vain kärjistetty esimerkki.

Kohteliaisuuteen kuuluu myös asiakkaan kanssa kommunikointi. Olisi tylsää jos myyjä vaan seisoo sanomatta mitään ja palattaisiin siihen samaan kärjistettyyn esimerkkiin.

Asiakkaan tullessa kauppaan sisään olisi myös hyvä luoda katsekontakti, hymyillä ja esim. nyökätä tervehdyhkseksi. ja jos asiakas on kuuloetäisyydellä niin olisi joku sanalinenkin tervehdys paikallaan.

Hygieeniaan taas kuuluu säännöllinen suihkussa käynti, hampaitten ja hiusten harjaus ja sen semmoiset. Työvaatteet olisi myös oltava puhtaat ja dödöäkin olisi hyvä käyttää. Vaatteitten silittäminen olisi suositeltavaa.

 Itse olen kehittynyt asiakaspalvelussa siitä ujosta pienestä kauppiaasta hyväntuuliseksi ja seuralliseksi myyjäksi. Aluksi en edes uskaltanut muodostaa katsekontaktia tai kiittää asiakkaita. Olen myös opetellut olemaan ripeä maksutapahtumissa mutta en kuitenkaan niin nopea ettei asikkaat pysyisi mukana.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti